Jungle ervaringen - Reisverslag uit Nepalgunj, Nepal van adainnepal2016 - WaarBenJij.nu Jungle ervaringen - Reisverslag uit Nepalgunj, Nepal van adainnepal2016 - WaarBenJij.nu

Jungle ervaringen

06 April 2016 | Nepal, Nepalgunj

Vanmorgen zijn we weer vroeg op stap gegaan. Veel van de bezoekers komen hier volgens mij maar voor een ding en dat is om de grote drie van Bardia te zien: de olifant, de rhino en de tijger.
Je doet jezelf echter veel tekort, als je niet geniet van al het moois dat de jungle te bieden heeft. De zon op de bladeren van de bomen met de herfst- en lentekleuren door elkaar heen. De grillige vormen van de bomen, het verschil van begroeiing in de diverse delen, maar ook de enorme bomen met bijzondere vormen.
Natuurlijk zijn er dan ook de geluiden. De pauw hoor je overal bovenuit en doet af en toe zijn bijzondere paringsdans. De kleine rood-groene bee-eter balanceert op de stengels van het verbrande gras en de slange arend vliegt vlak voor de auto weg met een half opgegeten prooi in zijn poten. Dan zie je ook herhaaldelijk de bull bull met zijn prachtige kuif en vooral de ijsvogel met de witte borst zie je hier veel.
Om al dat moois op de foto te krijgen lukt natuurlijk niet, maar gelukkig dat ik zelf ook nog over een redelijke harde schijf beschik.

Vanmorgen wilde Jack naar een plek waar eerder tijgers gezien waren, maar omdat een auto van een luxe resort telkens de weg versperde, besloot hij te gaan naar de plek waar we eerder de tijger hadden gezien. Heel mooi was de ochtendnevel die over het park hing en de herten die op de weg poseerden.
We liepen van de toren naar onze plek en ik was nauwelijks geïnstalleerd of de tijger ging in het gras zitten naast de rivier.
Hij had ons al lang in de gaten, maar voelde zich niet oncomfortabel, want wij waren alleen daar. En maakten geen lawaai. Voorzichtig liep ze naar de rivier en stak langzaam over, af en toe iets drinkend. Wat een bijzondere ervaring was dit.
En ook al toon ik dit minder dan Jack, ik ben heel dankbaar voor dit bijzondere moment, maar vooral ook met al die mooie ervaringen, zoals bijvoorbeeld al de herten en vogels die ons pad kruisten.
We hebben vandaag ook nog vier neushoorns gezien en zoals dat hier gaat, net als met de tijgers, op een behoorlijke afstand.
Als je de tijger wilt zien als de nieuwe vreemde vogel uit Slovenië, die zich bij Bardia Kingfisher Resort heeft gemeld......oog in oog...., dan kun je beter naar de dierentuin gaan.
Natuur snuiven, de stilte, de aureool die je telkens weer uitdaagt met zijn mooie zang, de neushoornvogels en ga zo maar door.
Daarvoor kom je Bardia en als je toch oog in oog komt met een tijger.......klim dan maar in de hoogste boom.

• 07 April 2016 - 09:21

Bettina:

Hoi Ada, het lijkt me zo bijzonder om zo één te zijn met de natuur.....heerlijk! In gedachten geniet ik met je mee! Nog véél mooie dagen met je vrienden daar......hoe langs blijf je daar nog? Groetjes weer uit Naaldwijk.

• 07 April 2016 - 16:23

Ruud:

Blijf jij voorlopig maar in de pen klimmen Ada :-)